Децентралізація влади: питання — відповіді
Саме словосполучення "децентралізація влади" лякає людей, як колись колективізація. Скоріше за все, це від недостатньої інформації. Що ж треба знати пересічному громадянину України про реформу? "Вісник Кіровоградщини" розпочинає з цього приводу "лікнеп", а також має намір писати про досвід громад, які вже об’єдналися і про наміри тих, хто цього лише прагне.
Що таке децентралізація?
Децентралізація — це передача значних повноважень та бюджетів від державних органів органам місцевого самоврядування. Так, аби якомога більше повноважень мали ті органи, що ближче до людей, де такі повноваження можна реалізовувати найбільш успішно.
Що таке місцеве самоврядування?
Місцеве самоврядування — це коли мешканці в містах, селах, селищах самі господарюють у себе вдома. Люди обирають місцеві ради та їх голів. Їх і вповноважують вирішувати більшість важливих питань.
Органи місцевого самоврядування відповідають за шкільну і дошкільну освіту, охорону здоров’я первинного рівня (поліклініки, фапи), заклади культури, благоустрій — освітлення вулиць, стан доріг, прибирання, громадський порядок і багато інших, важливих повсякденних питань.
Суть реформи: віддати право самостійно вирішувати всі ці питання громадам — мешканцям міст, сіл, селищ.
Хіба в Україні не було місцевого самоврядування?
Було, але дуже обмежене. Щоб зробити щось корисне в своєму місті, місцевій владі треба мати на це кошти. А власних коштів у місцевих влад майже й не було. Ті податки, що сплачували підприємства і люди, які там працювали, чи не повністю забирали в Київ — в держказну. Далі з Києва чиновники вирішували — кому і скільки дати. Часто рішення, чи дати на місцеві потреби гроші — приймали через "відкат". На всіх рівнях — в міністерствах, в обласних адміністраціях, районних.
Насправді в Україні існувало не самоврядування, а корупційна вертикаль. Її щороку зміцнювали. Тож місцеве самоврядування якщо й могло якось діяти, то всупереч системі, а не завдяки їй.
У чому суть перетворень, що пропонує децентралізація?
Суть перетворень, що пропонує реформа децентралізації: органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування нарешті почнуть займатися властивими для них справами. Й люди отримають можливість творити (через вибори) органи місцевого самоврядування у громаді, районі та області.
Своєю чергою, органи місцевого самоврядування різних рівнів — громади, району, області — отримають повноваження, та під повноваження — необхідні ресурси. Буде запроваджено відповідальність органів місцевого самоврядування перед виборцями за ефективність своєї роботи, а перед державою — за законність.
Як дати громадам більше прав?
Через децентралізацію влади. Реформа місцевого самоврядування передбачає: право вирішувати — тобто передачу повноважень, і спроможність — тобто передачу коштів громадам. Це буде закріплено і в Конституції України, і у багатьох законах. Це визначить нові правила, як працюватиме система влади.
Слід ліквідувати усі ті надбудови, які створювали, аби лиш централізувати владу й фінанси. Для цього треба змінити багато законів.
Чи саме така реформа необхідна Україні? Чому зараз?
Сьогодні можна лише з жалем говорити, що така реформа не відбулась раніше. У центральної влади не було волі, рішучості і готовності поділитись повноваженнями та ресурсами.
Пострадянські і постсоціалістичні країни, які провели реформу, сьогодні значно випереджають Україну в соціально-економічному розвитку. Завдяки реформі вони включили в роботу те, що є найбільш цінним капіталом будь-якої держави, — інтереси людей. І навпаки прибрали головну перешкоду на шляху успіху та добробуту, — корупцію.
Реформа, яка передбачає передачу в місцеві бюджети частки загальнонаціональних податків, створює економічну зацікавленість громад в розвитку нових виробництв, підтримці бізнесу тощо.
Децентралізація і дерегуляція прибирає штучні перешкоди для бізнесу і підприємницької діяльності — зайві дозволи, інстанції, надмірний контроль. Так країна почне оживати. Окрім того, активні, спроможні та зацікавлені громади — головний рушій на територіальному рівні. Вони стануть підтримкою тих змін, над проведенням яких працює уряд. Тому без реформи місцевого самоврядування всі інші реформи приречені на невдачу — так вже було в попередні роки.
Поглянемо на досвід мешканців Центральної та інших країн Східної Європи. Коли децентралізація проходила у Польщі, падіння економіки на рік становило близько 10%, інфляція — близько 500% на рік. На кордонах стояли тоді ще радянські війська. І все ж Польща зробила цю реформу, а сьогодні готова допомогти українцям повторити успіхи та не припуститись помилок, які були на шляху децентралізації.
Що буде головним результатом реформи для людей?
Реформа дасть поштовх до повноцінного розвитку громад — а ми всі є членами територіальних громад. Отже реформа торкнеться кожного і кожної в Україні. Децентралізація призведе не лише до змін системи влади в країні. Зміни стосуються всіх аспектів нашого повсякденного життя. Всілякі дозволи, реєстрації і посвідчення — для ведення бізнесу, наприклад, можна буде отримувати на місцях. Можна буде залучати інвестиції, не чекаючи дозволу з Києва. Вирішувати, чи ремонтувати школу, утеплювати дитячий садочок, де лагодити дорогу, чи треба купити на кілька сіл пожежну машину — можна буде самостійно.Реформа дасть нам можливість поліпшити життя у своїй громаді і в країні в цілому. Тому можна сказати, що саме ця реформа є "реформою нашого самоврятування". Зможемо самі господарювати на власній землі без перешкод від столичних хабарників чи бюрократів. Та й жити нарешті демократично, й бути не радянськими, а українськими європейськими громадянами.
Яка система влади діятиме на обласному та районному рівні?
На обласному та районному рівнях обиратимуть депутатів відповідних рад. Вже ради будуть обирати голів рад, які очолять виконкоми. Така система сьогодні працює в містах. І досить непогано навіть в умовах централізованої влади. Відмінність лиш у тому, що у містах голів мешканці обирають прямим голосуванням. Це виправдано, бо у міських голів (рівень громади) — великий обсяг завдань, а буде ще більший. На рівні району та області, коло завдань буде вужчим. Та й міський голова (голова громади) буде ближче до людей — мешканцям легше його контролювати, тоді як керівників вищого рівня контролюватимуть депутати.
Хто крокує попереду?
БОБРИНЕЦЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА (Бобринецька міська, Червонодолинська сільська ради), МАЛОВИСКІВСЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА (Маловисківська міська, Паліївська, Первомайська, Олександрівська сільські ради), НОВОУКРАЇНСЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА (Новоукраїнська міська, Мар’янопільська, Сотницько-Балківська сільські ради).
Дві ОТГ у Кіровоградській області готуються до виборів
Сьомого жовтня Центральна виборча комісія призначила вибори у двох об’єднаних територіальних громадах: Соколівській, Кіровоградського району та Великоандрусівській, Світловодського. Розглянувши звернення громад, ЦВК встановила їх відповідність вимогам Конституції України та законів України, а також Порядку призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Комісії від 12 лютого 2016 року №32 (зі змінами). Це перші сільські ОТГ, адже до цього громади об’єднувалися навколо райцентрів. Слід також відзначити, що Соколівську ОТГ підтримала районна влада і там проблем немає, а щодо доцільності утворення Великоандрусівської ще й доці точаться розмови у селі Подорожньому, влаштовуються акції протесту.
Цього ж дня ЦВК не знайшла правових підстав для призначення виборів у Помічнянській ОТГ. Підставою для відмови стало те, що до новоутвореної громади увійшли населені пункти двох районів: місто Помічна Добровеличківського району і село Помічна Новоукраїнського району, що протирічить Закону. Але Помічна продовжує рухатися в напрямку створення ОТГ, приєднувати до себе села, мешканці яких працюють в місті, і чекає на зміни до Закону. Вибори призначені на 18 грудня 2016 року.
Підготувала Тетяна Дроздова
За матеріалами сайту decentralization.gov.ua
Децентралізація — це передача значних повноважень та бюджетів від державних органів органам місцевого самоврядування. Так, аби якомога більше повноважень мали ті органи, що ближче до людей, де такі повноваження можна реалізовувати найбільш успішно.
Що таке місцеве самоврядування?
Місцеве самоврядування — це коли мешканці в містах, селах, селищах самі господарюють у себе вдома. Люди обирають місцеві ради та їх голів. Їх і вповноважують вирішувати більшість важливих питань.
Органи місцевого самоврядування відповідають за шкільну і дошкільну освіту, охорону здоров’я первинного рівня (поліклініки, фапи), заклади культури, благоустрій — освітлення вулиць, стан доріг, прибирання, громадський порядок і багато інших, важливих повсякденних питань.
Суть реформи: віддати право самостійно вирішувати всі ці питання громадам — мешканцям міст, сіл, селищ.
Хіба в Україні не було місцевого самоврядування?
Було, але дуже обмежене. Щоб зробити щось корисне в своєму місті, місцевій владі треба мати на це кошти. А власних коштів у місцевих влад майже й не було. Ті податки, що сплачували підприємства і люди, які там працювали, чи не повністю забирали в Київ — в держказну. Далі з Києва чиновники вирішували — кому і скільки дати. Часто рішення, чи дати на місцеві потреби гроші — приймали через "відкат". На всіх рівнях — в міністерствах, в обласних адміністраціях, районних.
Насправді в Україні існувало не самоврядування, а корупційна вертикаль. Її щороку зміцнювали. Тож місцеве самоврядування якщо й могло якось діяти, то всупереч системі, а не завдяки їй.
У чому суть перетворень, що пропонує децентралізація?
Суть перетворень, що пропонує реформа децентралізації: органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування нарешті почнуть займатися властивими для них справами. Й люди отримають можливість творити (через вибори) органи місцевого самоврядування у громаді, районі та області.
Своєю чергою, органи місцевого самоврядування різних рівнів — громади, району, області — отримають повноваження, та під повноваження — необхідні ресурси. Буде запроваджено відповідальність органів місцевого самоврядування перед виборцями за ефективність своєї роботи, а перед державою — за законність.
Як дати громадам більше прав?
Через децентралізацію влади. Реформа місцевого самоврядування передбачає: право вирішувати — тобто передачу повноважень, і спроможність — тобто передачу коштів громадам. Це буде закріплено і в Конституції України, і у багатьох законах. Це визначить нові правила, як працюватиме система влади.
Слід ліквідувати усі ті надбудови, які створювали, аби лиш централізувати владу й фінанси. Для цього треба змінити багато законів.
Чи саме така реформа необхідна Україні? Чому зараз?
Сьогодні можна лише з жалем говорити, що така реформа не відбулась раніше. У центральної влади не було волі, рішучості і готовності поділитись повноваженнями та ресурсами.
Пострадянські і постсоціалістичні країни, які провели реформу, сьогодні значно випереджають Україну в соціально-економічному розвитку. Завдяки реформі вони включили в роботу те, що є найбільш цінним капіталом будь-якої держави, — інтереси людей. І навпаки прибрали головну перешкоду на шляху успіху та добробуту, — корупцію.
Реформа, яка передбачає передачу в місцеві бюджети частки загальнонаціональних податків, створює економічну зацікавленість громад в розвитку нових виробництв, підтримці бізнесу тощо.
Децентралізація і дерегуляція прибирає штучні перешкоди для бізнесу і підприємницької діяльності — зайві дозволи, інстанції, надмірний контроль. Так країна почне оживати. Окрім того, активні, спроможні та зацікавлені громади — головний рушій на територіальному рівні. Вони стануть підтримкою тих змін, над проведенням яких працює уряд. Тому без реформи місцевого самоврядування всі інші реформи приречені на невдачу — так вже було в попередні роки.
Поглянемо на досвід мешканців Центральної та інших країн Східної Європи. Коли децентралізація проходила у Польщі, падіння економіки на рік становило близько 10%, інфляція — близько 500% на рік. На кордонах стояли тоді ще радянські війська. І все ж Польща зробила цю реформу, а сьогодні готова допомогти українцям повторити успіхи та не припуститись помилок, які були на шляху децентралізації.
Що буде головним результатом реформи для людей?
Реформа дасть поштовх до повноцінного розвитку громад — а ми всі є членами територіальних громад. Отже реформа торкнеться кожного і кожної в Україні. Децентралізація призведе не лише до змін системи влади в країні. Зміни стосуються всіх аспектів нашого повсякденного життя. Всілякі дозволи, реєстрації і посвідчення — для ведення бізнесу, наприклад, можна буде отримувати на місцях. Можна буде залучати інвестиції, не чекаючи дозволу з Києва. Вирішувати, чи ремонтувати школу, утеплювати дитячий садочок, де лагодити дорогу, чи треба купити на кілька сіл пожежну машину — можна буде самостійно.Реформа дасть нам можливість поліпшити життя у своїй громаді і в країні в цілому. Тому можна сказати, що саме ця реформа є "реформою нашого самоврятування". Зможемо самі господарювати на власній землі без перешкод від столичних хабарників чи бюрократів. Та й жити нарешті демократично, й бути не радянськими, а українськими європейськими громадянами.
Яка система влади діятиме на обласному та районному рівні?
На обласному та районному рівнях обиратимуть депутатів відповідних рад. Вже ради будуть обирати голів рад, які очолять виконкоми. Така система сьогодні працює в містах. І досить непогано навіть в умовах централізованої влади. Відмінність лиш у тому, що у містах голів мешканці обирають прямим голосуванням. Це виправдано, бо у міських голів (рівень громади) — великий обсяг завдань, а буде ще більший. На рівні району та області, коло завдань буде вужчим. Та й міський голова (голова громади) буде ближче до людей — мешканцям легше його контролювати, тоді як керівників вищого рівня контролюватимуть депутати.
Хто крокує попереду?
БОБРИНЕЦЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА (Бобринецька міська, Червонодолинська сільська ради), МАЛОВИСКІВСЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА (Маловисківська міська, Паліївська, Первомайська, Олександрівська сільські ради), НОВОУКРАЇНСЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА (Новоукраїнська міська, Мар’янопільська, Сотницько-Балківська сільські ради).
Дві ОТГ у Кіровоградській області готуються до виборів
Сьомого жовтня Центральна виборча комісія призначила вибори у двох об’єднаних територіальних громадах: Соколівській, Кіровоградського району та Великоандрусівській, Світловодського. Розглянувши звернення громад, ЦВК встановила їх відповідність вимогам Конституції України та законів України, а також Порядку призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Комісії від 12 лютого 2016 року №32 (зі змінами). Це перші сільські ОТГ, адже до цього громади об’єднувалися навколо райцентрів. Слід також відзначити, що Соколівську ОТГ підтримала районна влада і там проблем немає, а щодо доцільності утворення Великоандрусівської ще й доці точаться розмови у селі Подорожньому, влаштовуються акції протесту.
Цього ж дня ЦВК не знайшла правових підстав для призначення виборів у Помічнянській ОТГ. Підставою для відмови стало те, що до новоутвореної громади увійшли населені пункти двох районів: місто Помічна Добровеличківського району і село Помічна Новоукраїнського району, що протирічить Закону. Але Помічна продовжує рухатися в напрямку створення ОТГ, приєднувати до себе села, мешканці яких працюють в місті, і чекає на зміни до Закону. Вибори призначені на 18 грудня 2016 року.
Підготувала Тетяна Дроздова
За матеріалами сайту decentralization.gov.ua