Як відкликати депутата місцевої ради: покрокова інструкція
У світлі проблем, які виникли через незадовільну роботу депутатів Світловодської міської ради, які вже півтора місяці не відвідують її пленарні засідання, виборці ініціюють процес їх відкликання. Так учора, 6 вересня, після чергової невдалої спроби провести засідання сесії міської ради, на якій на розгляд депутатів виносився ряд важливих фінансових питань, ініціативна група мешканців 4 округу оголосила про збір виборців цього округу та запропонувала розгянути питання відкликання одразу трьох депутатів свого округу відповідно до статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Це справжній прецедент для Світловодська, який може стати дієвим прикладом для виборців інших округів. Але чи так просто відкликати свого депутата? У цьому матеріалі надаємо покрокову інструкцію цього процесу та надаємо відповіді на інші запитання. Ця інструкція допоможе зрозуміти кроки, необхідні для відкликання депутата місцевої ради, та забезпечить правове підґрунтя для реалізації цієї процедури.
Крок 1: Підготовка ініціативи відкликання
Відповідно до Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", для початку процедури необхідно організувати ініціативну групу виборців територіального округу, де було обрано депутата. Ініціативна група має складатися щонайменше з 10 осіб, які мають право голосу на відповідній території.
Що потрібно зробити:
- Зібрати щонайменше 10 громадян із числа виборців відповідного округу.
- Офіційно зареєструвати ініціативну групу у відповідній територіальній виборчій комісії (ТВК).
Крок 2: Збір підписів
Після реєстрації ініціативної групи ТВК видає підписні листи для збору підписів за відкликання депутата. Кількість голосів для відкликання депутата місцевої ради визначається пропорційно до загальної кількості виборців в окрузі. Для цього необхідно зібрати підписи не менш ніж за ініціативу третини виборців округу, в якому обрано депутата.
Що потрібно зробити:
- Організувати збір підписів на користь відкликання депутата.
- Зібрати підписи виборців округу.
- Переконатися, що підписні листи заповнені правильно, з врахуванням усіх вимог щодо оформлення.
Крок 3: Подання підписних листів до ТВК
Після збору підписів вони передаються до територіальної виборчої комісії для перевірки. ТВК має право перевірити достовірність зібраних підписів та ухвалити рішення щодо подальших дій.
Що потрібно зробити:
- Офіційно передати підписні листи до ТВК.
- Очікувати рішення ТВК щодо визнання збору підписів дійсним.
Крок 4: Розгляд питання на сесії ради
Після підтвердження достовірності підписів ТВК передає питання відкликання депутата до відповідної місцевої ради. Рада має розглянути це питання на своєму найближчому засіданні.
Що потрібно зробити:
- Переконатися, що питання відкликання винесено на засідання ради.
- Відстежувати процес розгляду і голосування на сесії ради.
Крок 5: Голосування депутатів ради
Місцева рада голосує щодо дострокового припинення повноважень депутата. Якщо більшість депутатів підтримує відкликання, депутат втрачає свій мандат.
Що потрібно зробити:
- Контролювати хід голосування.
- Після позитивного рішення готуватися до можливих нових виборів на відповідному окрузі.
Крок 6: Оформлення рішення
Якщо рада приймає рішення про відкликання депутата, це оформлюється офіційною постановою. Відповідна інформація передається до ТВК, яка оголошує результати виборцям та організовує можливі повторні вибори.
Що потрібно зробити:
- Ознайомитися з офіційною постановою.
- Очікувати подальших дій з боку ТВК.
Законодавчі аспекти
Процедура відкликання депутата регулюється такими нормативними актами:
- Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" (стаття 5 визначає право на відкликання).
- Закон України "Про місцеві вибори" — регулює виборчий процес і підписні кампанії.
- Закон України "Про звернення громадян" — визначає права громадян на ініціювання та подання звернень.
Вибори під час воєнного стану
Проведення виборів депутата місцевої ради на окремому виборчому окрузі під час воєнного стану в Україні є неможливим. Це визначено чинним законодавством України. Зокрема, Закон України "Про правовий режим воєнного стану" (стаття 19) чітко передбачає, що на період дії воєнного стану забороняється проведення будь-яких виборів: місцевих, загальнодержавних, а також виборів окремих посадових осіб на місцевому рівні, включаючи депутатів місцевих рад.
Таким чином, навіть якщо депутат місцевої ради буде відкликаний або втратить мандат з іншої причини (наприклад, складе повноваження за власним бажанням або внаслідок судового рішення), нові вибори для обрання іншого депутата на відповідному окрузі не можуть бути проведені до завершення або скасування воєнного стану.
Варто зазначити, що під час воєнного стану органи влади, включаючи місцеві ради, продовжують свою роботу в умовах особливого правового режиму. Однак виборчий процес, що включає формування нових органів влади або переобрання окремих осіб, заморожується до стабілізації ситуації.
Зокрема, це важливо для підтримання стабільності в умовах війни, адже вибори передбачають широкомасштабну мобілізацію громадян, що може бути небезпечно в умовах загроз з боку військової агресії.
Якщо виборці відкликали свого депутата
На місце відкликаного депутата місцевої ради може зайти наступний за партійним списком депутат, але це залежить від виборчої системи, за якою був обраний депутат, і певних правових умов.
Якщо депутат місцевої ради був обраний за пропорційною системою (за списками політичних партій), то після відкликання або припинення його повноважень наступний кандидат із того ж списку партії може отримати депутатський мандат. Це відбувається без потреби в додаткових виборах.
Згідно із Законом України "Про місцеві вибори" (стаття 90), у разі дострокового припинення повноважень депутата, обраного за партійним списком, відповідна виборча комісія визнає обраним депутатом наступного за черговістю кандидата зі списку цієї політичної партії. Тобто, депутатське місце заповнюється автоматично шляхом переміщення кандидатів у межах того ж списку.
Якщо ж депутат був обраний в одномандатному окрузі (мажоритарна система), то після його відкликання або дострокового припинення повноважень можливість заміщення депутатського місця залежить від проведення нових виборів. Однак, як було зазначено раніше, проведення виборів у період воєнного стану неможливе, тож місце депутата залишається вакантним до скасування воєнного стану.
Чи можна притягнути до відповідальності депутата місцевої ради, якщо він протягом тривалого часу не відвідує засідання сесії?
Так, депутата місцевої ради можна притягнути до відповідальності, якщо він систематично не відвідує засідання сесій, але це залежить від конкретних обставин та порушень, а також відповідних правових процедур.
Підстави для притягнення до відповідальності:
- Порушення обов'язків депутата. Відповідно до статті 20 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", депутати місцевих рад зобов'язані брати участь у роботі сесій, засідань постійних комісій та інших органів ради. Якщо депутат без поважних причин систематично ігнорує ці обов'язки, це може бути підставою для вжиття заходів.
- Відповідальність за пропуски. Стаття 37 того ж закону передбачає можливість дострокового припинення повноважень депутата у разі, якщо він без поважних причин не відвідує засідання ради або постійної комісії протягом одного року. Рішення про дострокове припинення повноважень ухвалюється місцевою радою на підставі рішення постійної комісії з питань регламенту та депутатської етики або за зверненням виборців.
- Відкликання депутата. Крім того, стаття 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" дозволяє виборцям ініціювати процедуру відкликання депутата, якщо він порушує свої обов'язки, включно з систематичним невиконанням депутатських функцій (зокрема, відсутність на засіданнях).
Процедури та механізми:
- Поважні причини пропуску. Перед тим, як притягнути депутата до відповідальності, необхідно визначити, чи були у нього поважні причини для пропусків. Поважні причини можуть включати хворобу, службові відрядження або інші важливі обставини, підтверджені документально.
Звернення до ради. Якщо депутат систематично пропускає засідання без поважних причин, виборці можуть звернутися до ради з вимогою розглянути це питання на засіданні. Постійна комісія з питань регламенту та депутатської етики може ініціювати розгляд цього питання і підготувати відповідні рекомендації для ради. - Дострокове припинення повноважень. У разі визнання порушень значними, рада може ухвалити рішення про дострокове припинення повноважень депутата. Для цього потрібно більшістю голосів депутатів ради підтримати таке рішення.
- Адміністративна або дисциплінарна відповідальність. Якщо відсутність депутата призводить до порушень у роботі ради (наприклад, через зрив кворуму), його можуть також притягнути до адміністративної відповідальності або провести внутрішньорадові дисциплінарні заходи.
Чи може депутат самостійно скласти свої повноваження?
Так, депутат місцевої ради може самостійно скласти свої повноваження. Це регулюється кількома положеннями законодавства України, зокрема Законом України "Про статус депутатів місцевих рад".
Підстави та процедура складання повноважень:
- Заява про складання повноважень. Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", депутат має право достроково скласти свої повноваження за власною ініціативою. Для цього він повинен подати відповідну письмову заяву до місцевої ради.
Законодавча база:
- Закон України "Про статус депутатів місцевих рад", стаття 5, чітко визначає право депутата на дострокове складання повноважень за власною ініціативою та механізм ухвалення такого рішення радою.
- Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні", стаття 49, також містить норми, що регулюють діяльність депутатів, зокрема процедуру дострокового припинення повноважень.
Чи можуть депутати місцевої ради ініціювати відкликання депутата місцевої ради?
Процедуру відкликання депутата місцевої ради можуть ініціювати лише виборці відповідного округу, а не інші депутати ради. Відповідно до чинного законодавства, колеги-депутати можуть брати участь у розгляді питання на етапі, коли ініціатива вже запущена виборцями.
Довідка з архіву
На місцевих виборах 2020 року до Світловодської міської ради VIII скликання було обрано 34 депутати від різних політичних партій. Вибори проводилися за пропорційною системою з відкритими списками, що дозволило виборцям підтримувати не лише партію, а й конкретного кандидата у її списку. Кандидати набирали від кількох десятків до кількох сотень голосів виборців. Розподіл мандатів залежав як від підтримки виборців, так і від місця кандидата в партійному списку.
Показовими є результати голосування. Публікуємо список депутатів Світловодської міської ради VIII скликання, затверджений постановами Світловодської міської ТВК від 10.11.2020 року №45, 46 та від 13.11.2020 року №47, 48:
- "Слуга народу" — 8 депутатів;
- ВО "Батьківщина" — 7;
- "Опозиційна платформа "За життя" — 7;
- "Європейська солідарність" — 5;
- "Сила і честь" — 4;
- "За майбутнє" — 3.
За Андрія Маліцкького проголосували 2691 виборців (20,26%).
Перше засідання сесії Світловодської міської ради VIII скликання відбулося 20 листопада 2020 року у міському Палаці культури. На розгляд засідання було винесено одне питання — обрання секретаря міської ради. Новообраний Світловодський міський голова Андрій Маліцький запропонував кандидатуру свого однопартійця, "Слугу народу" Віталія Тетяниченка. Було проведено процедуру таємного голосування: "за" кандидатуру Тетяниченка — 23 голоси, "проти" — 0, "утримався" — 3.
Депутати відмовляються працювати. Знову
Власне, навколо теми секретаря Світловодської міської ради Віталія Тетяниченка і розвивається черговий скандал. Цього разу — неофіційно, а виключно у фейсбуці, за допомогою певної кількості новостворених сторінок, фейкових акаунтів та десятків коментарів від них.
Щоправда, депутат міської ради Максим Бакуменко на своїй особистій сторінці висловив (дослівно) "свою позицію та позицію переважної більшості депутатського корпусу та голів фракцій". Станом на 7 вересня це єдина офіційна публікація від депутатського корпусу, яку нам вдалося знайти. У своїй публікації Максим Бакуменко нагадує, що "діючий секретар визнаний винним у корупційних правопорушеннях", стверджує, що "дії секретаря Тетяніченка розколюють депутатський корпус", що "сесійна зала втратила шанс на конструктивну роботу". З повним текстом публікації можна ознайомитися тут.
"Постійні погрози на адресу депутатів, зневажливе ставлення до своїх колег — це відбувається кожну сесію міської ради. Іноді супроводжується тиском на інших депутатів, погрозами про звільнення або заявами на кшталт "у вас будуть проблеми з силовими структурами", — пише депутат.
— Свідомі депутати не будуть тримати на посаді корупціонера, людину, яка в першу чергу ставить свої інтереси вище інтересів мешканців нашої громади!
— Свідомі депутати не будуть тримати на посаді корупціонера, людину, яка в першу чергу ставить свої інтереси вище інтересів мешканців нашої громади!
Нагадаємо, 25 жовтня 2022 року депутати достроково припинили повноваження секретаря Віталія Тетяниченка. За внесення цього проєкту рішення до порядку денного першим питанням проголосували 18 депутатів (1 утримався, 9 — не голосували). Результат таємного голосування — 18 голосів "за". Рішення ухвалене.
28 жовтня 2022 року депутатська більшість відкрито заявила про те, що відмовляється працювати в одній сесійній залі із "секретарем-корупціонером" (цитата) доти, доки міський голова Андрій Маліцький не підпише проголосоване нею рішення про дострокове припинення повноважень секретаря Віталія Тетяниченка.
Пів року потому — 6 квітня 2023 року — депутати все ж таки повернулися до сесіїйної зали і навіть ухвалили бюджет громади.
Чи можна подолати вето міського голови?
Відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (стаття 59), міський голова має право накласти вето на рішення ради, окрім рішень, які стосуються організації роботи самої ради. Міський голова накладає вето, яке тимчасово зупиняє дію прийнятого рішення, але депутати мають можливість його подолати.
Відповідно до частини 4 статті 59 Закону, якщо міський голова накладає вето, рішення повертається на повторний розгляд міської ради. Для того, щоб подолати вето, необхідно, щоб дві третини від загального складу ради повторно проголосували "за" прийняття цього рішення.
Після того, як рада повторно проголосує питання і подолає вето міського голови, він вже не має права повторно накладати вето на це ж рішення. Після подолання вето рішення набуває чинності і міський голова зобов’язаний його підписати.
Отже, депутати мають право повторно проголосувати щодо припинення повноважень секретаря міської ради. Якщо вони зможуть зібрати необхідну кількість голосів для подолання вето, міський голова більше не зможе його блокувати повторно.
Що далі?
Наступне засідання сесії заплановане на вівторок, 10 вересня, 10:00. Сподіваємося, кворум буде, важливі питання будуть розглянуті, субвенції — прийняті і дофінансовані, а наші сили оборони отримають довгоочікувану фінансову допомогу.
Слідкуємо. Інформуємо.
Богдан Дроздов