Позашкільні навчальні заклади в системі освіти і виховання
В умовах відродження національної системи освіти позашкільні навчальні заклади стають невід'ємним компонентом освітньої структури, який сприяє всебічному, гармонійному розвитку особистості учня, соціальній адаптації та самореалізації людини в суспільстві. Вони доповнюють шкільну освіту та створюють позитивне виховне середовище для учня.
^ Реклама ^
Затвердивши себе як повноцінна ланка в ланцюзі безперервного виховного процесу, позашкілля надає дітям широкі і нетрадиційні можливості для поліпшення психологічного здоров'я, знімаючи щоденні напруги заформалізованого шкільного життя.
Позашкільні навчальні заклади створюють сприятливі умови для професійного самовизначення підростаючого покоління та покликані забезпечувати можливість кожній дитині у вільний час всебічно розвивати свої здібності та захоплення. Профорієнтаційна робота, яку проводять позашкільні заклади, сприяє тому, що учні замислюються про майбутню професію, випробовують свої можливості у привабливих для них професіях. Багато з них знаходять своє життєве покликання, набувають умінь та навичок, які, без сумніву, знадобляться у подальшому житті.
З прийняттям Закону України "Про позашкільну освіту" сфера позашкільної освіти ввійшла у важливий етап розвитку, переходу до більш якісного стану. Значення позашкільної освіти, в основу якої було покладено принципи гуманізму, демократизму, єдності загальнолюдських і національних цінностей, безперервності, наступності, варіативності, добровільності, доступності та практичного спрямування, зростає як для окремої людини, так і для суспільства в цілому.
У системі освіти нашого міста функціонує 3 позашкільні навчальні заклади, якими охоплено 1255 вихованців, що становить майже 31% від загальної кількості дітей, охоплених навчанням. Основним об’єктом навчання і виховання в них є конкретна дитина. Навчально-виховний процес орієнтований на бажання дитини, враховує її можливості, інтереси, нахили, психофізичні особливості, стан здоров’я. Відсутність примусу, свобода вибору заняття робить позашкільні навчальні заклади привабливими для дітей різного віку. Різноманітність та варіативність навчальних програм відкриває перед вихованцями чималі можливості для зростання і розвитку творчих здібностей та ініціатив, для формування духовних і матеріальних цінностей.
Центр дитячої та юнацької творчості (ЦДЮТ) відвідують 800 вихованців. У ньому функціонують 25 гуртків та 59 груп художньо-естетичного, декоративно-ужиткового, технічного, спортивного та гуманітарного направлення. Навчально-виховна робота закладу направлена на формування ціннісних компетенцій вихованців, реалізацію творчого потенціалу дітей, розвитку рис обдарованої особистості.
Станція юних натуралістів (СЮН) налічує 12 гуртків та 28 груп еколого-натуралістичного напрямку, які відвідують 304 вихованці. Діяльність СЮН спрямована на формування у дітей екологічної культури, отримання нових знань і навичок з біології і екології в галузях сільського і лісового господарства, залученню вихованців до участі у еколого-натуралістичних та природоохоронних заходах.
У центрі військово-патріотичного виховання (ЦВПВ) діє 8 гуртків та 11 груп технічного, спортивного та туристсько-краєзнавчого напрямків, до яких залучено 151 вихованця. Основна їх мета – сприяння покращенню здоров’я, закріплення інтересу до занять фізичними вправами та формування здорового способу життя і правильного фізичного розвитку.
В ПНЗ системи освіти міста працює 40 керівників гуртків, які завдяки своїй педагогічній майстерності та творчості не просто дають міцні знання, але і вчать застосовувати ці знання на практиці, проводячи дуже багато різноманітних творчих справ та конкурсів.
Вихованці ЦВПВ беруть активну участь у міських, обласних та Всеукраїнських змаганнях з різних видів спорту та туризму. Так, лише в цьому навчальному році, вони взяли участь у відкритій першості області з легкої атлетики пам'яті тренера-викладача Куяна В.І. (м.Світловодськ), у матчевій зустрічі з міні-футболу (м. Світловодськ), у всіх етапах турніру з футзалу (м. Знам'янка) та у обласному турнірі з міні-футболу.
Вихованці ЦДЮТ є постійними переможцями у 5 та 6 етапах Кіровоградської області зі спортивного танцю, у Першості Центральної України з танців (м.Кременчук), у Всеукраїнському пісенному конкурсі (м. Кам'янець-Подільський), у відкритих Всеукраїнських змаганнях зі спортивних бальних танців, у Всеукраїнському фестивалі до Міжнародного Дня Землі.
Вихованці Станції юних натуралістів також відзначилися участю та численними перемогами у Всеукраїнських екологічних акціях: "День юного натураліста", "Птах року", "Парад квітів біля школи", "Український сувенір", "Новорічна композиція", "Плекаймо сад", "До чистих джерел", "Галерея кімнатних рослин", "День зустрічі птахів", "Ліси для нащадків", "Малі річки України", "Оптимізація озеленення навчальних закладів".
Крім гурткових занять, адміністрація та керівники гуртків усіх ПНЗ проводять чимало загальноміських заходів, залучаючи до цього як учнів, так і батьківську громадськість. Це й "Інтелектуальний марафон", і заходи до Всесвітнього Дня боротьби зі СНІДом, і екологічні акції та конкурси, і проведення майстер-класів.
Відповідно до Концепції позашкільної освіти та виховання, затвердженої рішенням колегії Міністерства освіти України, подальший розвиток позашкільної освіти та виховання вимагає впровадження заходів щодо збереження мережі позашкільних закладів освіти різних типів та форм власності, зміцнення їх матеріально-технічної бази, сприяння становленню інших освітньо-виховних осередків позашкільної роботи, забезпечення адаптації діяльності позашкільних закладів освіти до роботи в нових економічних умовах.
Завершуючи, хотілося б звернути увагу дітей та батьківської громадськості на те, що позашкільна освіта має яскраво виражену специфіку та певні визначені переваги, до числа яких відносяться добровільність, доступність, диференціація, індивідуальний підхід.
Свобода і можливість вибору улюблених занять у позашкільних закладах благотворно впливає на дітей різного віку, дозволяє вільно спілкуватися у середовищі ровесників, викликає позитивне ставлення до творчої діяльності та сприяє набуттю певного життєвого досвіду.
Геннадій Френкель, начальник управління освіти
Позашкільні навчальні заклади створюють сприятливі умови для професійного самовизначення підростаючого покоління та покликані забезпечувати можливість кожній дитині у вільний час всебічно розвивати свої здібності та захоплення. Профорієнтаційна робота, яку проводять позашкільні заклади, сприяє тому, що учні замислюються про майбутню професію, випробовують свої можливості у привабливих для них професіях. Багато з них знаходять своє життєве покликання, набувають умінь та навичок, які, без сумніву, знадобляться у подальшому житті.
З прийняттям Закону України "Про позашкільну освіту" сфера позашкільної освіти ввійшла у важливий етап розвитку, переходу до більш якісного стану. Значення позашкільної освіти, в основу якої було покладено принципи гуманізму, демократизму, єдності загальнолюдських і національних цінностей, безперервності, наступності, варіативності, добровільності, доступності та практичного спрямування, зростає як для окремої людини, так і для суспільства в цілому.
У системі освіти нашого міста функціонує 3 позашкільні навчальні заклади, якими охоплено 1255 вихованців, що становить майже 31% від загальної кількості дітей, охоплених навчанням. Основним об’єктом навчання і виховання в них є конкретна дитина. Навчально-виховний процес орієнтований на бажання дитини, враховує її можливості, інтереси, нахили, психофізичні особливості, стан здоров’я. Відсутність примусу, свобода вибору заняття робить позашкільні навчальні заклади привабливими для дітей різного віку. Різноманітність та варіативність навчальних програм відкриває перед вихованцями чималі можливості для зростання і розвитку творчих здібностей та ініціатив, для формування духовних і матеріальних цінностей.
Центр дитячої та юнацької творчості (ЦДЮТ) відвідують 800 вихованців. У ньому функціонують 25 гуртків та 59 груп художньо-естетичного, декоративно-ужиткового, технічного, спортивного та гуманітарного направлення. Навчально-виховна робота закладу направлена на формування ціннісних компетенцій вихованців, реалізацію творчого потенціалу дітей, розвитку рис обдарованої особистості.
Станція юних натуралістів (СЮН) налічує 12 гуртків та 28 груп еколого-натуралістичного напрямку, які відвідують 304 вихованці. Діяльність СЮН спрямована на формування у дітей екологічної культури, отримання нових знань і навичок з біології і екології в галузях сільського і лісового господарства, залученню вихованців до участі у еколого-натуралістичних та природоохоронних заходах.
У центрі військово-патріотичного виховання (ЦВПВ) діє 8 гуртків та 11 груп технічного, спортивного та туристсько-краєзнавчого напрямків, до яких залучено 151 вихованця. Основна їх мета – сприяння покращенню здоров’я, закріплення інтересу до занять фізичними вправами та формування здорового способу життя і правильного фізичного розвитку.
В ПНЗ системи освіти міста працює 40 керівників гуртків, які завдяки своїй педагогічній майстерності та творчості не просто дають міцні знання, але і вчать застосовувати ці знання на практиці, проводячи дуже багато різноманітних творчих справ та конкурсів.
Вихованці ЦВПВ беруть активну участь у міських, обласних та Всеукраїнських змаганнях з різних видів спорту та туризму. Так, лише в цьому навчальному році, вони взяли участь у відкритій першості області з легкої атлетики пам'яті тренера-викладача Куяна В.І. (м.Світловодськ), у матчевій зустрічі з міні-футболу (м. Світловодськ), у всіх етапах турніру з футзалу (м. Знам'янка) та у обласному турнірі з міні-футболу.
Вихованці ЦДЮТ є постійними переможцями у 5 та 6 етапах Кіровоградської області зі спортивного танцю, у Першості Центральної України з танців (м.Кременчук), у Всеукраїнському пісенному конкурсі (м. Кам'янець-Подільський), у відкритих Всеукраїнських змаганнях зі спортивних бальних танців, у Всеукраїнському фестивалі до Міжнародного Дня Землі.
Вихованці Станції юних натуралістів також відзначилися участю та численними перемогами у Всеукраїнських екологічних акціях: "День юного натураліста", "Птах року", "Парад квітів біля школи", "Український сувенір", "Новорічна композиція", "Плекаймо сад", "До чистих джерел", "Галерея кімнатних рослин", "День зустрічі птахів", "Ліси для нащадків", "Малі річки України", "Оптимізація озеленення навчальних закладів".
Крім гурткових занять, адміністрація та керівники гуртків усіх ПНЗ проводять чимало загальноміських заходів, залучаючи до цього як учнів, так і батьківську громадськість. Це й "Інтелектуальний марафон", і заходи до Всесвітнього Дня боротьби зі СНІДом, і екологічні акції та конкурси, і проведення майстер-класів.
Відповідно до Концепції позашкільної освіти та виховання, затвердженої рішенням колегії Міністерства освіти України, подальший розвиток позашкільної освіти та виховання вимагає впровадження заходів щодо збереження мережі позашкільних закладів освіти різних типів та форм власності, зміцнення їх матеріально-технічної бази, сприяння становленню інших освітньо-виховних осередків позашкільної роботи, забезпечення адаптації діяльності позашкільних закладів освіти до роботи в нових економічних умовах.
Завершуючи, хотілося б звернути увагу дітей та батьківської громадськості на те, що позашкільна освіта має яскраво виражену специфіку та певні визначені переваги, до числа яких відносяться добровільність, доступність, диференціація, індивідуальний підхід.
Свобода і можливість вибору улюблених занять у позашкільних закладах благотворно впливає на дітей різного віку, дозволяє вільно спілкуватися у середовищі ровесників, викликає позитивне ставлення до творчої діяльності та сприяє набуттю певного життєвого досвіду.
Геннадій Френкель, начальник управління освіти