Про запровадження накопичувальної пенсійної системи
Комплексна реформа системи пенсійного забезпечення в Україні — це: наведення порядку та встановлення соціальної справедливості у солідарній системи; запровадження накопичувальної системи пенсійного забезпечення; запровадження професійної пенсійної системи для окремих категорій професій; розвиток недержавного пенсійного забезпечення.
Мета реформи — розбудова багаторівневої, багатокомпонентної пенсійної системи, що дозволить виплачувати пенсії з трьох різних джерел: солідарної системи, накопичувальної системи та системи недержавного пенсійного забезпечення.
Завдання запровадження накопичувальної пенсійної системи: розвантаження солідарної системи; формування індивідуальних накопичень громадян; залучення інвестиційного ресурсу накопичувальної системи на розбудову національної економіки; розвиток національного фондового ринку.
Згідно законопроекту "Про внесення змін до деяких актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнолобов’язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій" накопичувальна пенсійна система запроваджується з 1 січня 2017 року. Вона передбачатиме два вікових рівні залучених до неї людей. Обов’язковому страхуванню підлягатимуть особи до 35 років — щоб у них було достатньо часу для накопичення пенсійних активів як відчутної доплати до солідарної пенсії. Також у накопичувальній системі на добровільних засадах зможуть взяти участь особи віком від 36 до 55 років.
Розмір внеску у перший рік становитиме 2 відсотка та щороку збільшуватиметься на один відсоток, до досягнення 7 відсотків. По мірі збільшення розміру внеску для застрахованої особи, починаючи з 2018 року, відповідно зменшуватиметься розмір єдиного внеску для роботодавця, тобто відбудеться частковий перерозподіл сплати розміру єдиного внеску від роботодавця до працівника (по 1 відсотку щорічно), і вже у 2022 році ставка єдиного внеску для роботодавця буде зменшена на 5 відсотків.
Проектом передбачено запровадження накопичувальної професійної системи для окремих категорій професій, які нині мають пільгові статуси.
Це стосується осіб, які мали раніше право на пенсію за Списками 1 і 2, за вислугу років, державні службовці, прокурори, народні депутати, судді тощо.
Так, учасників професійної пенсійної програми розділено на 5 категорій:
Особи, які сплачували страхові внески за професійною пенсійною програмою при досягненні визначеного цим Законом віку або набуття певного стажу, набудуть право на професійну пенсійну виплату.
Джерелом фінансування пенсійних виплат із накопичувальної професійної пенсійної програми для вказаних категорій осіб стануть підвищенні розміри страхового внеску, які сплачуватимуться:
Законопроектом, також передбачається, що, починаючи з 2018 року, громадянам буде надано право, у разі їх бажання, перевести їх обов'язкові пенсійні заощадження з Накопичувального фонду до обраного ними недержавного пенсійного фонду (тобто на третій рівень). Це дозволить застрахованим особам самостійно вирішувати, яка інвестиційна політика є найбільш прийнятною для інвестування їх пенсійних заощаджень, а отже — в більшій мірі впливати на розмір своєї майбутньої пенсії.
Олена Колонтаєва,
перший заступник начальника управління Пенсійного фонду України
в м.Світловодську та Світловодському районі
Завдання запровадження накопичувальної пенсійної системи: розвантаження солідарної системи; формування індивідуальних накопичень громадян; залучення інвестиційного ресурсу накопичувальної системи на розбудову національної економіки; розвиток національного фондового ринку.
Згідно законопроекту "Про внесення змін до деяких актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнолобов’язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій" накопичувальна пенсійна система запроваджується з 1 січня 2017 року. Вона передбачатиме два вікових рівні залучених до неї людей. Обов’язковому страхуванню підлягатимуть особи до 35 років — щоб у них було достатньо часу для накопичення пенсійних активів як відчутної доплати до солідарної пенсії. Також у накопичувальній системі на добровільних засадах зможуть взяти участь особи віком від 36 до 55 років.
Розмір внеску у перший рік становитиме 2 відсотка та щороку збільшуватиметься на один відсоток, до досягнення 7 відсотків. По мірі збільшення розміру внеску для застрахованої особи, починаючи з 2018 року, відповідно зменшуватиметься розмір єдиного внеску для роботодавця, тобто відбудеться частковий перерозподіл сплати розміру єдиного внеску від роботодавця до працівника (по 1 відсотку щорічно), і вже у 2022 році ставка єдиного внеску для роботодавця буде зменшена на 5 відсотків.
Проектом передбачено запровадження накопичувальної професійної системи для окремих категорій професій, які нині мають пільгові статуси.
Це стосується осіб, які мали раніше право на пенсію за Списками 1 і 2, за вислугу років, державні службовці, прокурори, народні депутати, судді тощо.
Так, учасників професійної пенсійної програми розділено на 5 категорій:
- перша категорія — особи, які працюють за Списком № 1;
- друга категорія — особи, які працюють за Списком № 2, робітники локомотивних бригад та окремі категорії працівників; водії вантажних автомобілів та ін.;
- третя категорія — особи, які мають право на пенсію за вислугу років (освіта, охорона здоров'я та ін.);
- четверта категорія — жінки трактористи – машиністи та ін. (пільгові умови та за вислугу років);
- п'ята категорія — державні службовці та прирівняні до них особи.
Особи, які сплачували страхові внески за професійною пенсійною програмою при досягненні визначеного цим Законом віку або набуття певного стажу, набудуть право на професійну пенсійну виплату.
Джерелом фінансування пенсійних виплат із накопичувальної професійної пенсійної програми для вказаних категорій осіб стануть підвищенні розміри страхового внеску, які сплачуватимуться:
- роботодавцем на користь працівників, зайнятих на:
- роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, у розмірі 15 відсотків (вихід на пенсію на 10 років раніше);
- на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, у розмірі 7 відсотків (вихід на пенсію на 5 років раніше);
- на роботах та посадах, що дають право на призначення пенсії за вислугу років, у розмірі від 4,2 відсотків до 6 відсотків (вихід на пенсію незалежно від віку за наявності 30 років вислуги);
- роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, у розмірі 15 відсотків (вихід на пенсію на 10 років раніше);
- працівником — державними службовцями та прирівняними до них особами, а також прокурорами, суддями та науковими і науково-технічними працівниками у розмірі 2,5 відсотків від зарплати.
Законопроектом, також передбачається, що, починаючи з 2018 року, громадянам буде надано право, у разі їх бажання, перевести їх обов'язкові пенсійні заощадження з Накопичувального фонду до обраного ними недержавного пенсійного фонду (тобто на третій рівень). Це дозволить застрахованим особам самостійно вирішувати, яка інвестиційна політика є найбільш прийнятною для інвестування їх пенсійних заощаджень, а отже — в більшій мірі впливати на розмір своєї майбутньої пенсії.
Олена Колонтаєва,
перший заступник начальника управління Пенсійного фонду України
в м.Світловодську та Світловодському районі