Субсидія: відповіді на найпоширеніші запитання
Зараз тема субсидій — чи не в кожного на вустах. У зв’язку з шаленим подорожчанням комунальних послуг, зокрема вартості газу, все більше містян сподіваються отримати державну допомогу. Ми надавали необхідну інформацію, але, як з’ясувалося, є питання, що потребують додаткового тлумачення. Дати відповіді на них ми попросили начальника управління соціального захисту населення Олену Балюк.
— Олено Вікторівно, до якого терміну можна подавати заяву та декларацію для оформлення субсидії?
— Перш за все, хочу нагадати: Постанова КМУ №106 набирає чинності з 1 травня 2015 року, але враховуючи те, що пріоритетні документи вже надійшли мешканцям міста, й вони почали їх заповнювати та надсилати, ми вже зараз їх приймаємо, але поки що не опрацьовуємо, чекаємо на програмне забезпечення. З 1 травня ми розпочнемо опрацьовувати подані декларації та заяви, тобто, люди можуть подавати документи як у квітні, так і в травні.
— А якщо людина, з якихось причин, планує звернутися за субсидією влітку чи восени?
— Субсидія нараховується з місяця, в якому подаються документи. Якщо людина звертається у травні, то нараховуємо з травня, якщо у червні - обрахуємо субсидію з червня. У Постанові зазначено: підприємства - надавачі комунальних послуг повинні розсилати документи як у травні, так і у вересні. Тож люди зможуть розпочинати оформляти субсидію не тільки з літнього періоду, але й на зимовий період. Згідно з нововведеннями субсидія обраховуватиметься на 12 місяців, а не на шість, як було раніше.
— У який спосіб потрібно надавати документи: надсилати поштою чи приносити безпосередньо в управління соціального захисту населення?
— Надсилати документи можна будь-якими зручними для заявників шляхами. Усім розіслали конверти з бланками заяв та декларацій. Людина повинна заповнити документи, підписати конверт на адресу нашого управління, його можна відіслати поштою або принести в управління. До речі, у нас є спеціальні скриньки, куди заявник може опустити конверт для подальшого опрацювання. Принести документи можуть відповідальні за будинки чи сусіди. Якщо хтось не в змозі заповнити заяви самостійно, ми усім допомагаємо.
— Люди запитують, чи обов’язково вказувати індекс на конвертах?
— Заявники можуть писати наш індекс 27501, але це не принципово, головне, щоб було зазначено місто Світловодськ.
— Якщо людина не отримала бланки або при заповненні зіпсувала їх, де можна отримати нові?
— Усі ці пріоритетні конверти з бланками заяв розсилали підприємства - надавачі комунальних послуг: "Кіровоградобленерго", УЕГГ, ОКВП "Дніпро-Кіровоград" та ТОВ "Світловодськпобут". За домовленістю у кожному абонентському відділі цих підприємств можна отримати нові бланки заяв та декларацій. До речі, там мають бути і зразки заповнення документів. Звісно, бланки можна отримати і в нашому управлінні.
— Коли, і в який спосіб людина дізнається про нарахування субсидії, її розміри?
— Громадянам, які вже отримують субсидію, заповнювати і надсилати нам декларації не потрібно. З травня їм автоматично буде проведено перерахунок. Ті, хто не отримував субсидію, заповнюють зазначені документи та надсилають їх до управління і, не дивлячись на те, що програма запрацює у травні, починаючи з квітня їм буде обрахована субсидія, враховуючи підвищення тарифів. У нас підвищилися тарифи на газ, світло та вивіз сміття, усе це буде обраховано. Якої форми буде повідомлення на 12 місяців, я поки що сказати не можу, пізніше обов’язково його продемонструємо. Ті сім тисяч сімей, які вже отримували субсидію, отримають повідомлення раніше, ті, кого ми вперше вводимо в програму — пізніше, але повідомлення отримують усі. Є такі категорії громадян, як інваліди, ветерани, які самостійно не в змозі пересуватися. Цим людям також допомагатимуть соціальні працівники територіального центру.
— Якщо людина орендує квартиру, чи може вона сподіватися на отримання субсидії і що для цього потрібно?
— Згідно з цією Постановою така категорія людей може отримувати субсидію, це стосується і вимушених переселенців зі сходу, які орендують житло у Світловодську. Для цього обов’язково повинен бути укладений договір оренди, зареєстрований у нашій фіскальній службі - податковій інспекції, ще одна обов’язково умова — на орендаря мають бути переоформлені особові рахунки.
— Якщо у квартирі чи будинку зареєстровано, наприклад, троє осіб, а фактично проживає двоє, як бути у такому випадку?
— У бланку декларації та заяві обов’язково така особа прописується, вказується її рік народження, номер та серія паспорта, ідентифікаційного номера, а у графі "примітки" вказується, що вона не проживає. При заповненні заяви потрібно підкреслити "прошу розглянути на комісії". Раніше такі питання комісійно не розглядали, а зараз вони виносяться на розгляд комісії. У Постанові вказано: "під час прийняття рішень у таких випадках обраховується наявність документів, що підтверджують тимчасову відсутність осіб з числа зареєстрованих. Зокрема, довідок що підтверджують місце перебування особи на іншій територіально-адміністративній одиниці, у зв’язку з роботою, лікуванням, навчанням, довготривалим відрядженням, відбуванням покарання, довідок про оплату житлово-комунальних послуг в іншому приміщенні, будинку". Але ще один важливий момент – обов’язково у такому помешканні повинні бути засоби обліку – лічильники на газ, світло, воду.
— А якщо людина не зможе надати такі підтверджуючі документи?
— У такому випадку управлінню СЗН надано право брати в розрахунок прожитковий мінімум та ставити 1218 гривень на зазначену особу, ця сума береться в розрахунок доходу та субсидії. Тоді декларації заповнюється таким чином: вказується ця особа, у графі "вид доходу" ставиться прочерк, "сума доходу" — нуль, "підстава" — протягом 2014 року не працював.
— Субсидія нараховуватиметься на нормативи споживання?
— Так, але відбулися зміни для самотніх, непрацюючих осіб, це – інваліди або пенсіонери. Ця категорія осіб може отримати субсидію на додаткову площу. Наш інспектор розглядає це питання, і якщо підтверджується, що пенсіонер не працює (це обов’язкова умова) та самотній, йому може бути нарахована субсидія на загальну площу. Але якщо сталися зміни, наприклад, пенсіонер пішов на роботу, він повинен обов’язково попередити, і в цьому випадку субсидія на загальну площу припиняється.
— Якщо людина в декларації вкаже наявність двох автомобілів, чи кількох будинків при доході у 5 тисяч гривень, чи будуть такі сімї перевіряти соціальні працівники?
— На сьогоднішній день питання кількості автомобілів, житлових помешкань взагалі знято. В декларації це не зазначається. Якщо протягом року були придбані товари або надані послуги більш ніж на 50 тисяч гривень, тоді ця людина не може претендувати на отримання субсидії.
— Якщо у сімї змінюється розмір доходів, або вона зробила покупку більш ніж на 50 тисяч гривень, потрібно відразу інформувати ваше управління?
— Якщо відбулися зміни, декларант повинен нас про це повідомити. Але сьогодні ми працюємо з 2014 роком, і відповідно до Постанови дохід береться за цей період. Є в нас така категорія пенсіонерів, які у 2014 році працювали, а в 2015 вони не працюють. Така категорія осіб може звертається до нас, ми відпрацьовуємо це питання вже в поточному році, робимо перерахунок і субсидія, можливо, збільшиться, бо зараз доходу від заробітної плати людина вже не отримує.
Деякі люди хвилюються, що можуть вказати неправильний дохід, їх можуть оштрафувати та зупинити нарахування субсидії. Можливо дехто не пам’ятає свій розмір пенсії, але вона майже не змінювалася протягом року. Їм потрібно розмір місячної пенсії помножити на 12 і вказати загальну суму. Що стосується зарплати: є люди, які працювали в інших містах, можливо, не всі зможуть швидко взяти цю інформацію, але, якщо людина пам’ятає свою заробітну плату, вона має вказати свою річну суму доходу без податку з доходів фізичних осіб (без 15%). Якщо людина помилилася, і її зарплата або пенсія буде трішки більшою чи меншою, це не говорить про те, що вона укрила свої доходи. Ми просто зробимо перерахунок і, відповідно, буде збільшення або зменшення субсидії, про що ми повідомимо заявника. Є випадки, коли пенсіонер десь попрацював за цивільно-правовою угодою, наприклад, пофарбував паркан, йому за це заплатили кошти, він вже й забув про це й не вказав у доходах 2014 року. Якщо він не вкаже такий дохід в декларації, то це буде приховування. Тому у людини є майже місяць, аби вона пригадала усі свої доходи, правильно заповнила декларацію, надала документи, а ми їх в травні опрацюємо.
— Перш за все, хочу нагадати: Постанова КМУ №106 набирає чинності з 1 травня 2015 року, але враховуючи те, що пріоритетні документи вже надійшли мешканцям міста, й вони почали їх заповнювати та надсилати, ми вже зараз їх приймаємо, але поки що не опрацьовуємо, чекаємо на програмне забезпечення. З 1 травня ми розпочнемо опрацьовувати подані декларації та заяви, тобто, люди можуть подавати документи як у квітні, так і в травні.
— А якщо людина, з якихось причин, планує звернутися за субсидією влітку чи восени?
— Субсидія нараховується з місяця, в якому подаються документи. Якщо людина звертається у травні, то нараховуємо з травня, якщо у червні - обрахуємо субсидію з червня. У Постанові зазначено: підприємства - надавачі комунальних послуг повинні розсилати документи як у травні, так і у вересні. Тож люди зможуть розпочинати оформляти субсидію не тільки з літнього періоду, але й на зимовий період. Згідно з нововведеннями субсидія обраховуватиметься на 12 місяців, а не на шість, як було раніше.
— У який спосіб потрібно надавати документи: надсилати поштою чи приносити безпосередньо в управління соціального захисту населення?
— Надсилати документи можна будь-якими зручними для заявників шляхами. Усім розіслали конверти з бланками заяв та декларацій. Людина повинна заповнити документи, підписати конверт на адресу нашого управління, його можна відіслати поштою або принести в управління. До речі, у нас є спеціальні скриньки, куди заявник може опустити конверт для подальшого опрацювання. Принести документи можуть відповідальні за будинки чи сусіди. Якщо хтось не в змозі заповнити заяви самостійно, ми усім допомагаємо.
— Люди запитують, чи обов’язково вказувати індекс на конвертах?
— Заявники можуть писати наш індекс 27501, але це не принципово, головне, щоб було зазначено місто Світловодськ.
— Якщо людина не отримала бланки або при заповненні зіпсувала їх, де можна отримати нові?
— Усі ці пріоритетні конверти з бланками заяв розсилали підприємства - надавачі комунальних послуг: "Кіровоградобленерго", УЕГГ, ОКВП "Дніпро-Кіровоград" та ТОВ "Світловодськпобут". За домовленістю у кожному абонентському відділі цих підприємств можна отримати нові бланки заяв та декларацій. До речі, там мають бути і зразки заповнення документів. Звісно, бланки можна отримати і в нашому управлінні.
— Коли, і в який спосіб людина дізнається про нарахування субсидії, її розміри?
— Громадянам, які вже отримують субсидію, заповнювати і надсилати нам декларації не потрібно. З травня їм автоматично буде проведено перерахунок. Ті, хто не отримував субсидію, заповнюють зазначені документи та надсилають їх до управління і, не дивлячись на те, що програма запрацює у травні, починаючи з квітня їм буде обрахована субсидія, враховуючи підвищення тарифів. У нас підвищилися тарифи на газ, світло та вивіз сміття, усе це буде обраховано. Якої форми буде повідомлення на 12 місяців, я поки що сказати не можу, пізніше обов’язково його продемонструємо. Ті сім тисяч сімей, які вже отримували субсидію, отримають повідомлення раніше, ті, кого ми вперше вводимо в програму — пізніше, але повідомлення отримують усі. Є такі категорії громадян, як інваліди, ветерани, які самостійно не в змозі пересуватися. Цим людям також допомагатимуть соціальні працівники територіального центру.
— Якщо людина орендує квартиру, чи може вона сподіватися на отримання субсидії і що для цього потрібно?
— Згідно з цією Постановою така категорія людей може отримувати субсидію, це стосується і вимушених переселенців зі сходу, які орендують житло у Світловодську. Для цього обов’язково повинен бути укладений договір оренди, зареєстрований у нашій фіскальній службі - податковій інспекції, ще одна обов’язково умова — на орендаря мають бути переоформлені особові рахунки.
— Якщо у квартирі чи будинку зареєстровано, наприклад, троє осіб, а фактично проживає двоє, як бути у такому випадку?
— У бланку декларації та заяві обов’язково така особа прописується, вказується її рік народження, номер та серія паспорта, ідентифікаційного номера, а у графі "примітки" вказується, що вона не проживає. При заповненні заяви потрібно підкреслити "прошу розглянути на комісії". Раніше такі питання комісійно не розглядали, а зараз вони виносяться на розгляд комісії. У Постанові вказано: "під час прийняття рішень у таких випадках обраховується наявність документів, що підтверджують тимчасову відсутність осіб з числа зареєстрованих. Зокрема, довідок що підтверджують місце перебування особи на іншій територіально-адміністративній одиниці, у зв’язку з роботою, лікуванням, навчанням, довготривалим відрядженням, відбуванням покарання, довідок про оплату житлово-комунальних послуг в іншому приміщенні, будинку". Але ще один важливий момент – обов’язково у такому помешканні повинні бути засоби обліку – лічильники на газ, світло, воду.
— А якщо людина не зможе надати такі підтверджуючі документи?
— У такому випадку управлінню СЗН надано право брати в розрахунок прожитковий мінімум та ставити 1218 гривень на зазначену особу, ця сума береться в розрахунок доходу та субсидії. Тоді декларації заповнюється таким чином: вказується ця особа, у графі "вид доходу" ставиться прочерк, "сума доходу" — нуль, "підстава" — протягом 2014 року не працював.
— Субсидія нараховуватиметься на нормативи споживання?
— Так, але відбулися зміни для самотніх, непрацюючих осіб, це – інваліди або пенсіонери. Ця категорія осіб може отримати субсидію на додаткову площу. Наш інспектор розглядає це питання, і якщо підтверджується, що пенсіонер не працює (це обов’язкова умова) та самотній, йому може бути нарахована субсидія на загальну площу. Але якщо сталися зміни, наприклад, пенсіонер пішов на роботу, він повинен обов’язково попередити, і в цьому випадку субсидія на загальну площу припиняється.
— Якщо людина в декларації вкаже наявність двох автомобілів, чи кількох будинків при доході у 5 тисяч гривень, чи будуть такі сімї перевіряти соціальні працівники?
— На сьогоднішній день питання кількості автомобілів, житлових помешкань взагалі знято. В декларації це не зазначається. Якщо протягом року були придбані товари або надані послуги більш ніж на 50 тисяч гривень, тоді ця людина не може претендувати на отримання субсидії.
— Якщо у сімї змінюється розмір доходів, або вона зробила покупку більш ніж на 50 тисяч гривень, потрібно відразу інформувати ваше управління?
— Якщо відбулися зміни, декларант повинен нас про це повідомити. Але сьогодні ми працюємо з 2014 роком, і відповідно до Постанови дохід береться за цей період. Є в нас така категорія пенсіонерів, які у 2014 році працювали, а в 2015 вони не працюють. Така категорія осіб може звертається до нас, ми відпрацьовуємо це питання вже в поточному році, робимо перерахунок і субсидія, можливо, збільшиться, бо зараз доходу від заробітної плати людина вже не отримує.
Деякі люди хвилюються, що можуть вказати неправильний дохід, їх можуть оштрафувати та зупинити нарахування субсидії. Можливо дехто не пам’ятає свій розмір пенсії, але вона майже не змінювалася протягом року. Їм потрібно розмір місячної пенсії помножити на 12 і вказати загальну суму. Що стосується зарплати: є люди, які працювали в інших містах, можливо, не всі зможуть швидко взяти цю інформацію, але, якщо людина пам’ятає свою заробітну плату, вона має вказати свою річну суму доходу без податку з доходів фізичних осіб (без 15%). Якщо людина помилилася, і її зарплата або пенсія буде трішки більшою чи меншою, це не говорить про те, що вона укрила свої доходи. Ми просто зробимо перерахунок і, відповідно, буде збільшення або зменшення субсидії, про що ми повідомимо заявника. Є випадки, коли пенсіонер десь попрацював за цивільно-правовою угодою, наприклад, пофарбував паркан, йому за це заплатили кошти, він вже й забув про це й не вказав у доходах 2014 року. Якщо він не вкаже такий дохід в декларації, то це буде приховування. Тому у людини є майже місяць, аби вона пригадала усі свої доходи, правильно заповнила декларацію, надала документи, а ми їх в травні опрацюємо.