Субота, 20 квітня 2024
Корисна інформація

Мультфільми: міра і ступінь

Валентина ВарфоломєєваВалентина ВарфоломєєваЯкось нині покійний Римський Папа Іван-Павло ІІ сказав, що батьки, які бажають, щоб їхні дітки росли добрими та чуйними — їм треба переглядати мультфільми. І не будь-які — совєтські…
Тодішнього головного католика досить важко було запідозрити у симпатіях до "Імперії зла". Але те, що її ("Імперії зла") дитячі мультики засівали у дітках позитивні чесноти фактом було незаперечним. Такі мультфільми, на відміну від американських з їх невмотивованою агресією і безглуздою біганиною героїв, були якимись світлими, теплими і слугували для підростаючого покоління прикладом для наслідування…


Нині ж нова "фішка" — так звані розвиваючі мультфільми. Їхні творці, рекламуючи свою продукцію, безапеляційно стверджують, що перегляд таких мультиків можна розпочинати ледь не з тримісячного віку, що вони розвивають у карапузів навички мислення, концентрації уваги і таке інше, і тому подібне. А заклопотанні батьки — поки дитятко втупилось у екран — можуть займатися своїми справами… А от світловодська психологиня Валентина Варфоломєєва категорично не згодна з таким трактуванням, і закликає батьків не "купуватись" на подібні анотації.

— Давайте розберемось із розвиваючими мультфільмами для найменших, — розпочала наша співрозмовниця. — Зазвичай, такі мультики не мають сюжету. І це єдине, що не викликає заперечень з точки зору сприйняття оточуючого світу кількамісячною дитиною. Далі… У супроводі нехитрої заспокійливої музички на екрані з’являється певна картинка — як правило, якась геометрична фігура. Приємний голос з-за кадру сповіщає, що це, наприклад, квадрат і що він рожевого кольору. Потім звертається до вашої дитини повторити, що це таке і який його колір. І батьки, не без задоволення, помічають, що їхні чада з інтересом прикуті до екрану. А значить, роблять вони висновок, чада їхні таки розвиваються.

— А ви, значить, у цьому сумніваєтесь?

— Не сумніваюся — переконана: про жодний розвиток не може йти мови! З огляду на такий ранній вік, глядач лише запам’ятовує картинку на екрані. А покажіть йому ще один квадрат такого ж рожевого кольору, але іншого розміру і він не зрозуміє, що перед ним також квадрат і такого ж кольору… Вже давно доведено, що така механічна інформація не вчить дитину мислити, як не вчить її знаходити спільності і розбіжності між предметами. Вчені переконані, зловживання телевізором завдає шкоди нейронам вразливого дитячого мозку: тільки-но "ящик" вмикається, мозкові бета-хвилі, характерні для стану бадьорості, вимикаються, поступаючись місцем повільним і пасивним альфа-хвилям. Як підтвердження даної тези, не можу не згадати про дослідження німецького психіатра Петера Вінтерштайна, який понад 17 років вивчав малюнки 5 та 6-річних дітей. Він виявив доволі цікаву закономірність: чим більше часу вони проводять перед екраном, тим менше деталей на їхніх малюнках — в цілому вони незмістовні і необ’ємні. А малюнки завзятих юних телеманів, взагалі, позбавлені жодних пропорцій і нагадують завше якесь невиразне креслення. Вчений був настільки вражений результатами свого дослідження, що прирівняв перегляд телевізора дітьми з курінням вагітних матерів.

— Тож, виходить, батькам аж ніяк не вдасться зайнятися чимось іншим, віддавши розвиток дитини на відкуп розвиваючих мультфільмів?

— Саме так! Набагато корисніше, коли мама (чи тато) сама "знаходить" щось рожеве і просить дитину самостійно знайти щось, також, рожеве. Або "знайти" м’ячик і попросити її також знайти щось кругле… Треба врешті засвоїти, що дитині вкрай необхідно грати, конструювати, експериментувати, тобто набувати сенсорний досвід — без цього її розвиток неможливий. Як і засвоїти те, що всі ці мультфільми і розвиваючі також, не замінять живого чуйного спілкування батьків із дітьми.

— Як же тоді бути з мультфільмами?

— І їх дітям треба переглядати разом із батьками. Але, починаючи з трирічного віку (і не більше 20 хвилин у день). Адже у маленького глядача завжди по ходу перегляду виникають запитання, на які необхідно дати зрозумілі відповіді. Я би порадила віддавати перевагу таки сюжетним стрічкам, де добро обов’язково перемагає. Після перегляду досить слушним було б зацікавити дитину придумати спільну гру, навіяну мультфільмом, або намалювати улюблених героїв. Переконана, що лиш за таких умов мультфільм, що переглянула дитина, буде для неї насправді розвиваючим.

Віталій Асауленко
Фото автора

Інформація
Відвідувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до цієї публікації.

Партнери:


Top