Бюджетно-правовий семінар


Бюджетно-правовий семінар


6 жовтня 2011
Слухаючи тренера ВозногоСлухаючи тренера ВозногоЗа підтримки Програми розвитку ООН в Україні та Міністерства закордонних справ Данії, у Світловодську минулого тижня стартував Проект "Бюджет міста під контроль громади".
А конкретним змістом його взялася наповнювати відома у місті громадська організація, яка вже не перший рік налагоджує плідний контакт територіальної громади із владними та господарськими структурами міста, — Муніципальний центр стратегічного планування і маркетингових досліджень (МЦСПМД). 29 вересня в центральній міській бібліотеці і було проведено даний семінар-тренінг, на якому небайдужі до міських проблем представники світловодської громади слухали лекції тренера-викладача Олександра Возного та аналітика Проекту Вадима Степанця. А потім приступили до обговорення почутого. Але на початку Юрій Лукінський, керівник даного Проекту у Світловодську окреслив мету проведення зазначеної роботи. Якщо, сказав він, Україна прагне долучитись до європейських цінностей, де територіальні громади відіграють провідну роль у всіх без винятку сферах життєдіяльності своїх населених пунктів, то і нам, українським громадянам, не зашкодить дещо перейняти із тамтешнього досвіду. І, як перший крок на цьому шляху — бюджет: як він формується і на державному, і на місцевих рівнях. Про це та інше докладно розповів Олександр Возний. Ним, зокрема, було розкрито саме поняття бюджету — його законодавчу базу, складники та джерела наповнення. Не без зацікавлення присутні заслухали його інформацію про бюджети місцевого самоврядування та місцеві бюджети — що у них є спільного, і які між ними відмінності. Також тренер-викладач розкрив принципи, на яких ґрунтується бюджетна система України. Що таке її єдність, збалансованість, повнота, субсидіарність тощо, а також — публічність і прозорість… Саме ці два питання розкривав наступний лектор — Вадим Степанець — у своїй доповіді на тему: "Закон України "Про доступ до публічної інформації". Адже, за словами аналітика Проекту, неможливо контролювати владу у площині бюджетної політики без відкритості і гласності — поняття, які мають укорінитися на українських "ґрунтах" завдяки прийнятому не так давно Верховною Радою України вищеназваного закону. Адже, повідомив аналітик, у стосунках влади із громадою постійно виникала дилема: влада була зацікавлена надавати громаді якомога обмеженішу інформацію про свою діяльність (і бюджетну, у тому числі), натомість, громада прагнула отримувати від влади якомога більше такої інформації…

Новітній закон, заявив Вадим Степанець, і встановив більш-менш чіткий компроміс між цими двома діаметрально протилежними прагненнями. Задля цього необхідно знати, зокрема, про два рівні доступу до публічної інформації, що звуться активним і пасивним, про розпорядників публічної інформації та їхню відмінність одне від одного. Розкрив доповідач і те, що є інформацією відкритою і інформацією з обмеженим доступом і яка інформація є внутрішньовідомча, а яка — такою, що зібрана в процесі оперативно-розшукової та контррозвідувальної діяльності.

Учасники семінаруУчасники семінаруЦікаво присутнім було дізнатись і про обов’язки органів влади у разі звернення до них за тією чи іншою інформацією. Адже, наголосив Вадим Степанець, з набуттям чинності "Закону про публічну інформацію", державним службовцям на законодавчому рівні віднині забороняється відмовляти фізичним та юридичним особам у їхньому прагненні отримувати ту чи іншу інформацію, що пов’язана із діяльністю владних структур та надавати затребувану інформацію несвоєчасно або не в повному обсязі. За що, підкреслив він, передбачається відповідальність — дисциплінарна, адміністративна і навіть, кримінальна.
"Смію припустити, — завершив доповідач, — що за такого закону і за нашої небайдужості, діяльність влади в цілому і бюджетні питання, зокрема, стануть більш прозорішими. А відтак, чесними по відношенню до громади"…

Своєрідну риску опісля цих двох доповідей підвів Юрій Лукінський, який наголосив, що поступово, крок за кроком, громада має знати про діяльність влади буквально все. І бюджетні питання — не виняток. Окрім того, ним було у подробицях розкрито так званий інструментарій та методику проведення моніторингу бюджетно-фінансової політики.

На завершення семінару учасники, закріплюючи почуту інформацію, відповідали на тестові запитання та обговорювали почуте у ігровій формі.

Цікаво було дізнатись думку учасників семінару… Узагальнюючи, можна констатувати, що МЦСПМД започаткував у місті корисну і вкрай необхідну справу. Відтепер, зазначали учасники, інформаційний "голод" у царині бюджетної діяльності нашої влади є всі можливості "втамувати". І подібні семінари відіграють у цьому далеко не останню роль.

Віталій АСАУЛЕНКО
Фото автора