7 квiтня — Благовiщення Пречистоi Богородицi


7 квiтня — Благовiщення Пречистоi Богородицi


7 квітня 2011
"Благовіщення" — картина заслуженого художника АРК і України, дипломанта й лауреата цілої низки міжнародних конкурсів, майстрині, чиї твори прикрашають колекції та зібрання кількох престижних музеїв та картинних галерей світу, Тетяни Шевченко."Благовіщення" — картина заслуженого художника АРК і України, дипломанта й лауреата цілої низки міжнародних конкурсів, майстрині, чиї твори прикрашають колекції та зібрання кількох престижних музеїв та картинних галерей світу, Тетяни Шевченко.Коли на сході здіймаються передранкові промені сонця, то багатообразний лик зірок небесних і морок темної ночі поспішає віддати свою владу світлу, повсюди лунають багатоголосі мелодії пташок, люди пробуджуються від глибокого сну. І всьому світу звіщається початок нового дня.
Так і у цей день із світлих обителей невечірнього сходу сходить вогневидний вісник волі і слави Божої — Архангел Гавриїл з вітанням до Пречистої Отроковиці і Діви Марії: "Радій, Благодатна, Господь з Тобою!" (Лк. 1,28). Благовістить пришестя незгасимого Сонця правди і поспішно тікає марновірство; рід людський, що потопав у незнанні і темряві гріха, пробуджується для християнського життя і православної віри. Мир від нечестя повертається до благочестя! Величне дійство небесної радості і духовної насолоди представляє нам назаретська горниця Пречистої Діви в хвилюючу мить благої вістки Архангела про втілення,народження Спасителя. "Не бійся, Марія, — говорить він, — адже Ти прийняла благодать у Бога; і ось, зачнеш в утробі, і народиш Сина, і даси Йому ім’я: Ісус… Дух Святий зійде на Тебе, і сила Вишнього осінить Тебе; тому і те, що народиться Святе назветься Сином Божим" (Лк.1, 30-38).

Богородиця явилася для нас чистою скарбницею дівства, що вмістила в утробі Своїй Безмежного Бога, Котрого не вміщають Небеса, Котрого не обмежує природа людська, ніщо не може стати межею Йому. Але в цей день "переможене єство уставів" і Пречиста стала причиною втілення Другого Адама і місцем, де здійснилося з’єднання Божественної і людської природи, де поєдналися небо і земля у спасительному примиренні.

Народжений зробив жінку, давні двері гріха, дверима спасіння; де змій розлив свою отруту, через непослух, там Слово створило Собі одухотворений храм, увійшовши туди через послух; де виник перший грішник Каїн, там без мужа народився Спаситель роду людського Христос. Сповідуючи в Ньому поєднання Божественної і людської природи, Фома викликнув: "Господь мій, і Бог мій!" (Ів. 20,28).

Апостол Павло говорить, що Христос "юдеям був спокусою, єлинам безумством" (1 Кор. 1,23): вони не пізнали сили таїнства, тому що воно не підлягає раціоналізації: "якби розуміли, то не розіп’яли б Господа Слави" (1 Кор. 2,8). Якщо б Слово не вселилося в утробу, то плоть не сіла б з Ним за Божественним Престолом; якщо б для Бога було принизливим увійти у черево, котре Він створив, то й ангели принижувалися б служінням людству. Навіть, саме ім’я Гавриїл означає: "Бог і людина".

Христос прийшов спасти, але повинен був і постраждати. Яким чином можливе те разом з іншим? Проста людина не може спасти, а Бог в одному тільки Своєму єстві не міг страждати. Тому Він, Еммануїл, будучи Богом, став і Людиною; і тим, чим Він був, спасло, — а те, чим Він став, страждало. Він був Один і Той самий і в лоні Отця, і в утробі Діви; Один і Той самий — на руках Матері і на крилах вітрів (Пс.103,3).

Тож, нехай просвітиться лице ваше променями втіленого Слова і Незгасимого Сонця Правди Христа Бога нашого, і Пречиста Діва і Богородиця Марія та покриє всіх чесним Своїм омофором!

Протоієрей Віталій.