"Фішки" пенсійних нововведень


"Фішки" пенсійних нововведень


13 березня 2011
Начальник Пенсійного фонду України у м.Світловодську Марія КороткаНачальник Пенсійного фонду України у м.Світловодську Марія КороткаНаразі більшість українців не менш "палко", аніж новий Податковий кодекс, сприймають втілення у життя пенсійної реформи. Один із її постулатів про поступове підвищення віку, з якого громадянин може йти на заслужений відпочинок, буквально перекреслює увесь позитив від майбутньої реформи, що з усіх сил намагаються анонсувати її розробники.
Який він той позитив? І чи, взагалі, він є для нинішніх і майбутніх пенсіонерів? Це ми і спробували з’ясувати безпосередньо з начальником управління Пенсійного фонду України в м. Світловодськ Марією Короткою. — Позитив від впровадження пенсійної реформи, — розпочала пані Коротка, — є. Повірте мені як спеціалісту, який працює не перший рік у пенсійній сфері і знається не за чутками у її плюсах і мінусах. І його набагато більше, ніж "побічного ефекту" у вигляді збільшення пенсійного віку. Реалізація пенсійної реформи — це веління часу. І тут ми не піонери — ми йдемо шляхом, який вже пройшли більшість країн з високим рівнем життя населення і пенсіонерів у тому числі.

— "Батьки" грядущої пенсійної реформи невтомно запевняють, що сьогоднішньої рогатки між мінімальною пенсією і максимальною (20-40 тисяч гривень) вже не буде...

— Це не зовсім так. Ті, хто отримують такі величезні пенсії — їх і будуть отримувати. Адже, відомо, що закон зворотної сили не має. Інша річ — вони не будуть індексуватися, не будуть здійснюватися інші перерахунки, передбачені чинним законодавством доти, доки їх розмір не відповідатиме максимальному, що запроваджується. А от для майбутніх пенсіонерів, дійсно, такого розриву, або, як ви кажете, рогатки, вже не буде. Розробниками пенсійної реформи запропоновано встановити максимальний розмір пенсії на рівні 12 розмірів прожиткового мінімуму. Замічу, що обмеження пенсій цим максимальним розміром стосуватиметься всіх категорій пенсіонерів, незалежно від того, за нормами якого закону їм призначено пенсію. Також слід додати, що виплату спеціальних пенсій — державним службовцям, науковим працівникам, депутатам, працівникам органів прокуратури та суду, органів місцевого самоврядування тощо — у період роботи на відповідних посадах передбачається здійснювати у розмірі, призначеному відповідно до Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування". Після звільнення з роботи — виплата пенсій здійснюється у розмірах, визначених спеціальними законами.

— А як почуватимуться на пенсії громадяни, які не створюють матеріальних благ, але працю яких, поза тим, важко переоцінити — медики, освітяни, працівники культури? Одним словом — бюджетники.

— Законопроектом пропонується установити для цієї категорії виплату одноразової грошової допомоги при виході на пенсію у розмірі 10 призначених місячних пенсій, але тільки після досягнення пенсійного віку. Нагадаю, що на сьогоднішній день працівники освіти, охорони здоров’я, культури мають право на призначення пенсії за вислугу років за наявності 25 років спеціального стажу, а ті, хто не скористався цим правом — на пенсію за віком. Крім того, відповідна норма поширюватиметься і на осіб, які на дату досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", працюють у закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів "е"-"ж" статті 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення", і мають страховий стаж: чоловіки — 35, жінки — 30 років.

— А як торкнуться пенсійні нововведення наших вояків?

— Як відомо, сьогодні пенсії за вислугу років військовослужбовцям Збройних Сил України та осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ призначаються незалежно від віку, в разі, якщо ці особи мають на день звільнення зі служби вислугу 20 років і більше. І хоча новим законопроектом "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" передбачається поступово (протягом п’яти років) збільшити необхідну вислугу для призначення пенсії за вислугу років військовослужбовцям з 20 до 25 календарних років, залишається пільговий порядок обчислення вислуги років при визначенні розміру пенсії: за 20 років вислуги (з урахуванням пільгового обчислення) — 50 % заробітної плати (55 % — для звільнених у відставку) та 3 % за кожен рік вислуги понад 20 років. Також зберігається механізм виплати пенсії працюючим військовим пенсіонерам без будь-яких змін — у повному розмірі незалежно від заробітної плати та залишається діючий порядок виплати розмірів грошової допомоги при звільненні.

— І останнє, пані Маріє, назвіть головну особливість пенсій "по-новому".

— Їх декілька... Відомо, що з 2004 року діє солідарна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та система недержавного пенсійного забезпечення. З метою реформування пенсійної системи передбачається запровадити другий її рівень, тобто, обов’язкову накопичувальну систему пенсійного страхування та збалансувати діючу солідарну. Що це дасть? Це дасть змогу урізноманітнити джерела доходів майбутніх пенсіонерів і забезпечити більш високий рівень пенсій. В той же час збалансування бюджету Пенсійного фонду та реформування солідарної пенсійної системи надасть змогу забезпечити можливість ліквідувати існуючі проблеми — забезпечити стовідсоткову виплату пенсій із солідарної системи та ліквідувати диспропорції у розмірах пенсій призначених у різні роки. Таким чином очікується, що у громадян значно зросте стимул до сплати пенсійних внесків задля забезпечення гідного рівня життя після виходу на пенсію. Що врешті призведе до детінізації економіки. Адже працюючим стане абсолютно невигідно отримувати зарплату за свій труд у конвертах.

Віталій АСАУЛЕНКО,
Богдан ДРОЗДОВ (фото).