Символ перемоги і торжества


Символ перемоги і торжества


25 вересня 2009
Символ перемоги і торжества27 вересня – Воздвиження Хреста Господнього
Вся наша планета усіяна пам'ятниками, які зведені людям, їхньому генію, труду, героїзму вдячними дітьми, батьками або суспільством. Однак серед них піднімається єдиний і неповторний пам'ятник, котрий зведено аж ніяк не любов'ю чи вдячністю, не доброю пам'яттю чи з доброї нагоди. Зведено його злобою, ненавистю і підступністю людською. Пам'ятник цей – Хрест Христовий, на якому люди прибили цвяхами свого Спасителя і Бога. Та із знаряддя ганьби він став знаряддям спасительної сили і святості. Про велике християнське свято Воздвиження Христа Господнього ми говоримо з кандидатом богословських наук, настоятелем церкви святих апостолів Петра і Павла о.Олегом Тарахненком:

– Воздвиження Хреста Господнього, християнське свято, присвячене згадці про знаходження святою рівноапостольною царицею Єленою справжнього хреста, на якому був розп'ятий Ісус Христос, і Воздвиження його для загального вшанування і поклоніння. У Православній Церкві – Господське двонадесяте свято. Це єдине свято, що одержало початок одночасно із самою подією, якій воно присвячене. Перше Воздвиження відсвятковане в Єрусалимській Церкві на початку IV ст. при самому знаходженні хреста. За переказом, цариця Єлена, мати імператора Костянтина Великого, у 325 р. відправилася в Єрусалим з метою відшукати хрест, на якому був розп'ятий Господь, і місце поховання Христа. У результаті розкопок на місці храму Венери було знайдено три хрести. Для того, щоб довідатися, на якому з них був розп'ятий Господь, хрести по черзі покладали на померлу людину. Коли поклали третій хрест, померлий ожив. Від скупчення великої кількості людей не всі могли бачити і цілувати Хрест Господній, тоді Патріарх Єрусалимський Макарій піднявся на підвищення і воздвиг Хрест так, щоб народ міг його бачити. Ця подія і була покладена в основу богослужбового чина Воздвиження Хреста. Частинки древа Животворящого Хреста були розіслані по всій імперії.

Звичайно ж, спокутувана жертва хресної смерті Господа Ісуса Христа докорінно змінила християнський погляд на хрест, що став після Воскресіння Христового символом перемоги над смертю, знаменням людського спасіння і знаком торжества і слави Християнської Церкви. Велич справ, здійснених на землі Спасителем світу, Його чудеса і Божественне вчення сягають своєї висоти в Його хресній смерті і Воскресінні.

Знаряддя ганебної страти Господь Ісус Христос освятив Своїми стражданнями і Своєю Кров'ю, зробивши його знаряддям нашого спасіння. Хрест став жертовником, на якому була принесена всесвітня спокутувальна Жертва. Хрест є видиме висловлення вірувань християнства, найкоротший символ віри. Під цим знаменням перемоги проходить усе життя християнина. Якщо християнин зазнає поразки, то це тому, що він забув своє знамено, опоганив його, роблячи справи гріха і зла з хрестом на грудях. Християнин повинен узяти своє знамено, підняти його й освятити ним своє життя.

Саме тому розпростерте на хресті Тіло Спасителя сприймається як переможний символ торжества безмежної Божої благодаті, як розкрита книга Слова, яку можна споглядати, осягаючи вічну сутність буття.

Підготувала Тетяна ДРОЗДОВА.