Несанкціоноване використання повітряного простору може призвести до надзвичайних подій


Несанкціоноване використання повітряного простору може призвести до надзвичайних подій


6 серпня 2009
Співробітники Служби безпеки України, враховуючи зростання кількості надзвичайних подій під час виконання польотів надлегкими літальними апаратами (НЛА), впродовж останніх років проводять відповідну попереджувальну та правороз’яснювальну роботу.
Наприклад, позаминулого року через ЗМІ вже повідомлялося про мешканця Кіровоградщини, який виконував авіаційні хімічні роботи над полями Олександрійського району, не маючи не лише відповідного посвідчення, медичного сертифікату, але й досвіду керування літаком. Результат, як кажуть, закономірний – кримінальна справа за ознаками злочину, передбаченого ч.І ст.281 (порушення правил повітряних польотів) Кримінального кодексу України. У попередні роки також оприлюднювались факти порушень чинного законодавства з боку знам'янських авіаспортивних клубів, керівників яких було оштрафовано тощо.

Вже 2009 року за матеріалами УСБУ в Кіровоградській області регіональним інспектором Державіаадміністрації складено два адміністративні протоколи за ч. 5 ст. 111 (порушення правил безпеки польотів) Кодексу України про адміністративні правопорушення стосовно громадян Л. та Р., які виконували авіаційні хімічні роботи поблизу міста Знам'янка, порушуючи чинне законодавство. На щастя, для цих горе-ікарів – завдяки пильності правоохоронців – їх закононеслухняність закінчилася відносно добре...

А ось в інших випадках трапляється й непоправне. Так, у травні-червні поточного року лише на території Кіровоградської області сталося дві катастрофи та дві аварії НЛА (переважно мова йде про мотодельтаплани), в яких загинуло три та тяжко травмовано дві особи. На превеликий жаль, за прогнозом фахівців, літньої пори (пов'язана з сезонними роботами в сільському господарстві, коли використання даного виду крилатих конструкцій найфективніше) є тенденція до збільшення кількості фактів несанкціонованого використання повітряного простору з боку власників НЛА.

Слід наголосити: підпри-ємств, що мали б на «озброєнні» дозволені для таких робіт літаки Ан-2, НАРП-1 та Х-32 «Бекас», а отже й необхідну дозвільну документацію, на Кіровоградщині не зареєстровано. Фахівці стверджують, що конструктивні особливості зазначених літаків та існуючий порядок оформлення дозвільної документації практично унеможливлюють діяльність малих авіаційних підприємств такого типу. Тим часом нагальна потреба селян в хімобробці ланів змушує їх звертатися до пілотів-аматорів, зокрема, власників мотодельтапланів.

Виявлення порушень у сфері діяльності авіаційного транспорту, котрі можуть призвести до надзвичайних подій та інших тяжких наслідків, недопущення передумов до виникнення НП під час використання авіації у народному господарстві входить до кола питань, якими обґрунтовано цікавляться співробітники української спецслужби. Поняття «авіаційна безпека» включає в себе не лише військову та, так би мовити, «повноцінну» цивільну авіацію. Адже пілоти-самоучки підіймаються в небо і на надлегких літальних апаратах, і на повітряних суднах спортивного призначення, і аматорських конструкціях, що може цілком реально загрожувати загальному рівню безпеки польотів, об'єктам промисловості та транспорту, життю й здоров'ю людей.

Втім, надзвичайні події в повітряному просторі Кіровоградщини – не фантазування на задану тему. Ще на пам’яті страшна подія, коли поблизу села Верблюжка, що в Новгородківському районі, при виконанні АХР мотодельтаплан аматорської конструкції «Стренжер» МД 0029 зіткнувся з дротом лінії електропередач. У результаті відчайдух, який, не тільки не мав перелічених документів, але й страждав вадами зору, загинув на місці авіаційної події. Зауважимо, що трапилось це при виконанні несанкціонованих польотів на висоті всього 6-7 метрів та ще у простих метеоумовах! Привертає до себе увагу та обставина, що трапилась НП всього лише за сорок метрів від житлового будинку названого населеного пункту та на відстані п'ятнадцяти від автомобільної дороги! Що могло трапитись за інших варіантів падіння «безвинного» НЛА (десь над греблею, хімічним виробництвом, складом вибухівки, залізничним потягом або стадіоном) не варто й говорити ...

Прес-група УСБУ в Кіровоградській області.