І знову про "листи щастя", радар "Візир" та ДАІ


І знову про "листи щастя", радар "Візир" та ДАІ


19 березня 2009
І знову про "листи щастя", радар "Візир" та ДАІНа пішохідному мості Столичного шосе стоїть 16-річний хлопчина з… радаром «Візир» (один прилад в роздріб коштує 28 тис. грн.). Щоправда, поспілкуватися не вдалося — побачивши нашу зацікавленість, хлопець поквапився піти. (Фото А. Кравченко).
Автомобілісти нарікають на те, що дистанційні штрафи, які надсилаються, — підробки. Звичайно, в щирості слів водіїв з огляду їх особистої заінтересованості можна засумніватися, але адвокат об’єднання «Кредо» Вадим Володарський розповів нам про такий випадок: «Клієнти принесли мені на вигляд звичайну постанову і докази: фото машини, на котрому видніється частина передка і шматочок асфальту. Вказаний час і нібито місце порушення з точністю до хвилини та номера будинку. Але... водій стверджує, що в цей час його тут не було. І своє «алібі» підтверджує документально. Далі. В тому місці немає розмітки. А на фото видно її фрагмент. Крім того, за кілька днів до «дати порушення» авто потрапило в ДТП і отримало пошкодження, котрі усунуті вже після дати порушення — це підтверджено документами СТО. А на фото, нібито зробленому між цими подіями, передня частина машини — ціла!»

На автофорумах подібних розповідей — десятки (автомобілісти навіть охрестили даішників з фоторадарами «візирастами» (від назви приладу «Візир»), а штрафи поштою — «листами щастя»). Водії стверджують, що постійно бачать працівників ДАІ та людей в цивільному, котрі стоять на узбіччях і ведуть зйомку цифровими «мильницями». «Через кілька днів після того, як мене зазняли, я отримав «листа щастя» зі штрафом, — пише нам читач Сергій із Макіївки. — Додана до листа фотографія і справді бентежить: зроблена на звичайному папері, чорно-біла, а цифри на відбитку дещо змазані». Тим не менш на підставі цього «речдоку» було виписано штраф у розмірі 340 грн.

Аби перевірити отриману інформацію на власному досвіді, ми вирішили проїхати дорогами Києва та Київської області в пошуках міфічних фотографів. Пошук виявився нетривалим — одразу за КП на Житомирській біля «Ауді» стояв чоловік і знімкував на звичайну відеокамеру. Зупиняємось поспілкуватись.

— А ви співробітник ДАІ?

— Так, на державу працюю.

— А чому автомобіль приватний і без форми?

— Тому що сьогодні ми працюємо в «прихованому режимі».

Як ми зробили «листа щастя»
З однієї сторони, це може бути дійсно працівник ДАІ, з іншої — шахрай, котрий зібрав фотоматеріал для майбутніх підроблених штрафів. Отож, як же за допомогою звичайної відео- або фотозйомки «умільцям» вдається виготовити підробку?

Для того, щоб отримати відповідь на це питання, ми сфотографували звичайним цифровиком авто, що рухалось по шосе, передали знімки худредактору дизайн-агентства «Комільфо» В’ячеславу Гончаруку і показали зразок. П’ять хвилин роботи спеца — і наші знімки доповнились графічною інформацією про порушення — від даішного доказу не відрізниш. Аналогічним способом вдалося додати цифри до відеозапису порушення.

Чому цей метод «працює»? Справа в тому, що в змінах до КУпАП прописано, що 50% від суми штрафів спрямовується до місцевих бюджетів, а друга половина — до державного. Али при цьому в кожному регіоні країни реквізити для оплати штрафів за порушення ПДР різні, а водій змушений самостійно заповнювати квитанції. Цією нестиковкою і користуються шахраї. Додавши на фото цифри перевищення швидкості, вони надсилають підроблену постанову про порушення ПДР і квитанцію з реквізитами для «сплати штрафу». Природно, що реквізити не Держказначейства, а відкритого шахраями карткового рахунку (адреси водіїв беруть із купленої бази ДАІ).

Як уникнути?
При отриманні «листа щастя» добре роздивіться фото. За підозри уточніть інформацію за телефоном довіри ДАІ або до підрозділу ДАІ МВС, від котрого нібито надіслали штраф (телефони вказані на постанові). Звірте реквізити в квитанції з даними на сайті Держказначейства. Для цього зайдіть на https://www.treasury.gov.ua, перейдіть до розділу «Діяльність ДКУ», оберіть там підрозділ «Новини ДКУ» і знайдіть новину за 3 грудня 2008 року «Реквізити рахунків, відкритих в органах ДКУ...» «Візир» в руках фальсифікаторів

Але схоже, що промишляють підробкою постанов і самі даішники. Звичайно, в особливих навиках володіння «фотошопом» пересічного інспектора запідозрити важко, але один зі співробітників ДАІ на умовах анонімності повідав про методи досягнення потрібного результату для виконання плану.

Закони фізики
Зміна фотографій або відеозаписів — процес трудомісткий, особливо якщо їх багато. Набагато простіше скористатися законом складання швидкостей. Так, якщо патрульний автомобіль рухається зі швидкістю 50 км/год. назустріч іншому, котрий їде зі швидкістю 60 км/год., то прилад покаже суму швидкостей обох автомобілів — 110 км/год. (штраф в розмірі 340 грн.). На фотографії при цьому абсолютно не буде видно того, що автомобілі їхали в різних напрямках.

Збільшення кількості порушень. Другий можливий спосіб фальсифікації протоколу про порушення ПДР — збільшити число патрульних з фоторадаром в одному місці. Так, одне порушення можна зафіксувати за допомогою двох радарів одночасно і скласти одночасно дві постанови: власнику доведеться за одне і те ж порушення платити подвійно.

Ігри з об’єктами
Ще одна можливість для фальсифікації — використання технічних особливостей «Візира». Так, фоторадар не здатний визначити відстань до цілі. «Вся справа в тому, що фотографувати машини можна максимум з 80 метрів, коли вже видно номерний знак. В той же час технічні характеристики приладу дозволяють захоплювати все видиме в зоні 400 метрів», — відзначає директор ТзОВ «Компанія TREDEX», кандидат технічних наук Роман Павлович. В результаті радар фотографує один автомобіль, а показує швидкісні дані іншого.

Як оскаржити
Опитані нами юристи вважають, що призначення штрафів за допомогою мобільних приладів, котрі працюють в ручному режимі, є незаконним. «Прилад, котрим проводиться фіксація порушень ПДР співробітниками ДАІ, не може бути засобом автоматичної фіксації порушень, оскільки він знаходиться у співробітника ДАІ в руках, параметри роботи приладу визначаються безпосередньо інспектором або за допомогою комп’ютера. Між тим ст. 14—1 КУпАП України передбачає, що фіксація повинна здійснюватися саме приладами, котрі працюють винятково в автоматичному режимі», — вважає юрист адвокатського об’єднання «Кредо» Вадим Володарський.

Аби оскаржити несправедливий вердикт, найкраще звернутися із відповідною скаргою до суду протягом 10 днів. В заяві слід вказати свої аргументи проти постанови і докази. Слід «напирати» на ст. 33 КУпАП, згідно котрої вибір стягнення повинен враховуватись з урахуванням особи порушника. А за умови винесення постанови заочно в інспектора відсутня можливість врахувати особу водія, оцінити його матеріальне становище.

Якщо в день нібито скоєння порушення ви не керували даним автотранспортним засобом, то слід «напирати» на ч. 2 ст. 14—1 КУпАП, котра гласить: за наявності обставин, які свідчать про скоєння правопорушення іншою особою, власник в 10-денний строк з моменту винесення постанови має право повідомити про це посадову особу, котра винесла постанову. При цьому виконання постанови призупиняється до з’ясування обставин. «Бажано підкріпити скаргу доказами того, що цього дня ви не їздили: квитками, листом на відрядження, лікарняним або іншими документами», — каже Вадим Володарський.

Коментар ДАІ
Сергій Коломієць, начальник департаменту ДАІ МВС України.

Ми неодноразово попереджали водіїв через ЗМІ, що дорожні інспектори мають повне право вести прихований нагляд і фіксувати порушення Правил дорожнього руху фото- і відеозасобами. Вчинюються ці дії у відповідності до статті 14-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, котра передбачає, що до відповідальності за порушення ПДР у випадку їх фіксації спеціальними технічними засобами притягаються не лише володільці, але й співволодільці транспортних засобів. Методи роботи ДАІ розписані в підзаконних актах і відомчих наказах у відповідності до законодавства.

Владислав Бовсуновський
«Сегодня»